Przez pierwsze trzy dekady XX w., kiedy zaczęły powstawać nośniki muzyki, nie interesowano się wyglądem ich opakowania. Koperty, bo tak je początkowo nazywano, stanowiły wyłącznie ochronę krążka i zawierały krótką informację o producencie i wytwórni płytowej. Dopiero w 1938 r. słynna wytwórnia Columbia Records zatrudniła na stanowisko dyrektora artystycznego Alexa Steinweissa, który wcielił w życie nowe spojrzenie na opakowanie albumu.

Jej śladem zaczęły podążać inne wydawnictwa. Pod koniec lat 40. XX w. albumy płytowe wydawane przez znaczące na rynku przedsiębiorstwa miały kolorowe okrycia. Dziesięć lat później została wynaleziona płyta LP (długogrająca) o różnych rozmiarach – 7, 10 lub 12 cali. W latach 60. XX w. muzycy zaczęli mieć wpływ na wygląd ilustracji zdobiących album ich autorstwa. Niektórzy tworzyli je sami albo powierzali ich wykonanie amatorom bądź znajomym. Ze względu na brak doświadczenia autorów wizualnie nie były one na wysokim poziomie. Sytuacja się zmieniła, gdy ich projektowaniem zajęli się profesjonaliści, tacy jak m.in. Bob Cato, John Berg czy studio Hipgnosis.

Kiedy pojawiły się teledyski oraz stacje muzyczne, okładki straciły swoją funkcję reklamową. Zaczęły stanowić samodzielny obraz i występować jako ilustracje bez tytułu, bez nazwy artysty, a nawet pozornie bez związku stylistycznego z muzyką znajdującą się na albumie.

W ostatnich kilkudziesięciu latach liczba artystów oraz studiów graficznych zajmujących się oprawą stale rośnie. Po longplayu o formacie okładki 12 cali wraz ze zmianą nośnika na CD oprawa zmniejszyła się do formatu 12 cm. Rolę pudełka przejęła wkładka i tylko jej front jest dziś widoczny w trakcie nabywania płyty. Obecnie fizyczne nośniki kupujemy o wiele rzadziej niż kilka dekad temu – z wyjątkiem winyli, które przeżywają prawdziwy renesans.

Na świecie jest wiele konkursów, w których nagradza się oprawę graficzną płyt. W Polsce odbywa się właśnie 12. edycja Cover awArts – wydarzenia organizowanego przez Decybele Dizajnu, w którym zarówno jury, jak i publiczność przyznają nagrody. Od 1do 28 czerwca będą ogłaszane wyniki tej edycji. Warto śledzić media społecznościowe organizatora oraz zaglądać na stronę: decybeledizajnu.com/

Zainteresowany współpracą? Porozmawiajmy o projekcie.