Satysfakcja. Duma. Radość. Poczucie spełnienia. Takimi słowami zaangażowanie w inicjatywy z zakresu CSR opisują ci, dla których społeczna odpowiedzialność biznesu nie jest pustym hasłem, lecz przestrzenią do działania, w ramach której m.in. sadzą drzewa, odwiedzają schroniska dla zwierząt i pomagają seniorom. Wspierani przez pracodawców robią dobrą robotę. Dla nas wszystkich. Jednak pod skrótem CSR kryje się znacznie więcej…

Współcześnie CSR (z ang. Corporate Social Responsibility) stał się podstawą funkcjonowania wielu firm. Nie należy go łączyć z akcjami marketingowymi, jest to bowiem przemyślana strategia zarządzania, zgodnie z którą przedsiębiorcy w swoich działaniach uwzględniają potrzeby otoczenia. Kierują się przy tym zasadami etycznymi, wrażliwością społeczną i uczciwością. Nie chodzi tu o jednorazowe akcje charytatywne, tylko o długofalowe działania, które mają jasno określony cel i mogą oczywiście przynieść wizerunkowe zyski. Czas na garść dobrych praktyk.

Odpowiedzialni za kółkiem

Kampania społeczna PZU „Prowadzisz? Odłóż telefon”, przeprowadzona w 2019 r., miała masowy zasięg. Telewizyjne spoty, billboardy czy materiały w prasie miały uświadamiać wszystkim uczestnikom ruchu drogowego, jakie zagrożenia może spowodować używanie telefonu komórkowego w czasie jazdy samochodem. Jej odbiorcami byli nie tylko kierowcy, lecz także piesi, motocykliści, rowerzyści czy użytkownicy tak popularnych obecnie hulajnóg. Temat związany z bezpieczeństwem drogowym poruszył w 2019 r. również Volkswagen Poznań, a wszystko za sprawą inicjatywy „Świeć przykładem”. W ramach realizowanego już od 2015 r. programu pracownicy firmy wspólnie z przedstawicielami komisariatów policji i straży miejskiej odwiedzają przedszkola i szkoły w sąsiedztwie zakładów VWP, by opowiedzieć najmłodszym o tym, jak bezpiecznie poruszać się na drodze. Przy okazji rozdają im kamizelki odblaskowe, a po zmroku spotykają się z nimi ponownie, już w towarzystwie rodziców, by w praktyce pokazać, jak istotne są te odblaskowe elementy stroju.

Z myślą o przyszłości

Carrefour Polska udowadnia, że ważna jest dla niego ochrona bioróżnorodności, o czym świadczy przystąpienie do Polskiej Koalicji ds. Zrównoważonego Oleju Palmowego, zainicjowanej przez WWF Polska. Wiąże się to z ograniczeniem nadmiernej eksploatacji lasów tropikalnych i zmniejszeniem wpływu upraw na żyjące w lasach zwierzęta. W Polsce do 2023 r. olej palmowy ma w 100 proc. pochodzić ze zrównoważonych źródeł, ale Carrefour w produktach marki własnej osiągnął ten cel już pod koniec 2019 r. Z kolei Jeronimo Martins, właściciel sieci Biedronka, wziął pod lupę problem marnowania jedzenia. W maju 2019 r. w sklepach wystartowała sprzedaż papierowych toreb („Dobra Torba”), a część zysków – w sumie aż 200 tys. zł – otrzymały Banki Żywności, m.in. na pokrycie kosztów transportu i magazynowania produktów spożywczych. Jak możemy przeczytać na stronie Forum Odpowiedzialnego Biznesu: „1 zł pozwala na uratowanie 8 kg żywności, co przekłada się na 16 posiłków. Zatem środki ze sprzedaży Dobrej Torby to 1600 ton uratowanej żywności i tym samym zapewnienie 3,2 mln posiłków*”.

Trudne czasy pandemii

2020 r. okazał się wyzwaniem dla wielu firm. Koronawirus wpłynął nie tylko na ich codzienne funkcjonowanie, lecz także na działania CSR-owe. I mimo że zrobiło się trudniej, mamy dowody na to, że jeśli się chce, to można. Dobrym przykładem jest tutaj Aviva, która kontynuowała inicjatywy związane z ekologią i zdrowiem. Pracownicy nie zapomnieli również o najmłodszych i o tych, dla których świat ogranicza się do miski i budy. Firma z pełnym zaangażowaniem dbała o pracowników, klientów i agentów, ale w czasie pandemii zainicjowała również dodatkowe działania, w tym dla służb medycznych – z grupowych ubezpieczeń w ramach akcji „Aviva Medykom” skorzystali m.in. lekarze, ratownicy medyczni i pielęgniarki, razem 29 tys. pracowników ochrony zdrowia. Co więcej, Aviva sfinansowała zakup drukarek 3D, dzięki którym powstało 6 tys. przyłbic ochronnych. A to tylko kropla w morzu ubiegłorocznych inicjatyw firmy.

Dobra nasza!

CSR to inicjatywy, które w realny sposób zmieniają rzeczywistość, i to na wielu polach – zarówno w zakresie kultury, ekologii, zdrowia, jak i godności w pracy, równości czy odpowiedzialnej konsumpcji. Można więc o nich dużo mówić i jak najbardziej warto to robić. Wiemy o tym doskonale, ponieważ zajmujemy się tym na co dzień. Przelewamy tony dobra na papier, a później pracujemy nad ich graficzną oprawą. Opracowania są pełne zdjęć, grafik, ramek i cytatów. Jest kolorowo i energetycznie, a w roli głównej są zawsze oni – ludzie, którzy pewnego dnia stwierdzili, że nawet najmniejszy gest może coś zmienić. Tymi publikacjami podsumowujemy ich pracę, ich zaangażowanie, a przy okazji tworzymy raporty, które stanowią doskonałe źródło inspiracji dla nas wszystkich.

*Źródło: http://odpowiedzialnybiznes.pl/dobre-praktyki/dobra-torba/.

Zainteresowany współpracą? Porozmawiajmy o projekcie.