Powiedzenie o tym, że reklama jest dźwignią handlu, stało się już wytrychem. Współczesny konsument jest coraz bardziej świadomy swoich potrzeb, więc firmy chcące zdobyć lub podtrzymać jego lojalność, muszą sięgać także po inne narzędzia komunikacji. Z pomocą przychodzi im custom publishing.
Custom publishing to nic innego jak treści kierowane przez marki do swoich grup docelowych w postaci papierowych publikacji, takich jak magazyny, książki albumy czy broszury. W miarę rozwoju technologii zaczęto sięgać po wiele innych form docierania do klientów, a termin ten był coraz częściej stosowany na przemian z szerszym znaczeniowo pojęciem „content marketingu”, w którym mieszczą się także blogi, portale, filmy wideo, animacje a nawet kampanie w social media i aplikacje na smartfony. Odłóżmy jednak na bok definicje. W dużym uproszeniu custom publishing jest odpowiedzią zarówno na ambicje przedsiębiorstwa, jak i na potrzeby informacyjne jego odbiorców. Nam – agencji, która w swoim menu ma pełen wachlarz usług tradycyjnych i cyfrowych – trudno się z tym nie zgodzić!
Jak custom publishing wpływa na sprzedaż?
Zapytacie: „Dlaczego firma motoryzacyjna miałaby wydawać drukowane magazyny? Przecież to nie jest główne pole jej działalności”. Na pewno? Poprzez regularne wypuszczanie specjalistycznych publikacji takie firmy jak Ferrari czy Alpine nie tylko podtrzymują więzi z klientami, lecz także stają się w ich oczach ekspertami w swojej dziedzinie. Wszystko to przekłada się na wzmacnianie lojalności u odbiorców, a w efekcie stanowi doskonałe wsparcie dla sprzedaży i pomaga w realizacji strategii biznesowej. Ważne jednak, by prezentowane treści potrafiły zaangażować klientów i zaspokoić ich potrzeby – nawet te nieuświadomione. Nie bez powodu mówimy w końcu, że „content is the king”. To właśnie wysokojakościowe artykuły świadczą o skuteczności narzędzi custom publishing. Prezentacja produktów danej marki również jest potrzebna, ale zamiast stanowić cel komunikacji, powinna być prowadzona między wierszami.
Custom publishing – tworzywo zgranego zespołu
Docieranie do dotychczasowych oraz nowych klientów to tylko jeden z kierunków, w jakim mogą iść wydawnictwa custom publishing. Niemniej istotną grupą docelową są pracownicy przedsiębiorstwa czy organizacji. Najczęściej wybierany kanał komunikowania się z nimi to magazyny wewnętrzne, ale firmy nierzadko powierzają nam także realizację broszur, materiałów informacyjnych, mailingów czy wszelkiego rodzaju kampanii. Cele kierowania wydawnictw custom publishing do pracowników to przede wszystkim informowanie ich o bieżących działaniach spółki oraz integracja zespołu. Służą temu m.in. fachowe artykuły oraz wywiady z osobami zatrudnionymi w przedsiębiorstwie, niezależnie od zajmowanego przez nich stanowiska. Świadomość tego, że ich praca jest doceniana, pozytywnie wpływa na zaangażowanie wszystkich pracowników. Na wydawanie wewnętrznych magazynów decydują się zresztą nie tylko prywatne przedsiębiorstwa, lecz także spółki skarbu państwa, a nawet urzędy, które na łamach swoich pism przekazują ekspercką wiedzę i najnowsze informacje z branży.
Pierwsze kroki w komunikacji customowej
Dla firm, które nigdy wcześniej nie komunikowały się ze swoimi odbiorcami za pomocą narzędzi custom, pierwszy krok może być najtrudniejszy. Prędko okazuje się bowiem, że tworzenie odrębnego zespołu do prowadzenia całej komunikacji i realizacji wielu różnych projektów jest zbyt kosztowne, a dodawanie kolejnych obowiązków obecnym pracownikom może prowadzić do ich nadmiernego obciążenia. Dlatego spółki zazwyczaj decydują się na trzecią możliwość, czyli zlecenie zadań zewnętrznej agencji – takiej jak nasza. To rozwiązanie wymaga znacznie mniejszego nakładu środków (nie ma potrzeby powoływania kilku nowych stanowisk, takich jak redaktor prowadzący, edytor, korektor, grafik czy fotograf), a długofalowo jest o wiele bardziej efektywne, bo doświadczony partner biznesowy, świadomy tego, jak komunikują się jego pozostali klienci, jest w stanie zaoferować sprawdzone, przynoszące wymierne korzyści narzędzia.
Choć do każdego z naszych klientów podchodzimy w unikalny sposób, to możemy wyróżnić dwa podstawowe modele współpracy. Szerszy z nich obejmuje kompleksowe przygotowanie całego projektu – począwszy od stworzenia koncepcji kreatywnej, przez merytoryczne opracowanie wszystkich materiałów, aż po projekt graficzny i produkcję. Niektórzy z naszych partnerów wolą jednak sami dostarczyć nam treść wydawnictwa, którą my następnie poddajemy obróbce językowej i ubieramy w dedykowaną szatę graficzną. Każde z tych rozwiązań ma swoje plusy. Chętnie pomagamy naszym klientom w doborze najdogodniejszego dla nich modelu współpracy.
Custom, content – dwa bratanki
Właścicielowi dochodowej marki nie trzeba uświadamiać, że wybierając ją, klienci wybierają emocje, jakich może ona im dostarczyć. Narzędzia custom publishing oraz content marketingu są nośnikami tych emocji. Kształtują działania grupy docelowej w pożądany sposób. Badania pokazują bowiem, że najlepsze tytuły customowych magazynów potrafią przykuć uwagę czytelnika na średnio 25 minut – o wiele dłużej niż jest w stanie poświęcić odbiorowi wysokobudżetowej reklamy. To od nas zależy, jakie komunikaty dotrą do niego w trakcie tej lektury. Dlatego pamiętajmy, że niezależnie od tego, czy stawiamy na tradycyjny custom publishing czy ubrany w nowe szaty content marketing, to jakość naszego przekazu jest tym, co wyróżnia nas na tle konkurencji. Powierzając jego przygotowanie odpowiednim osobom, możemy być pewni sukcesu.